Alla inlägg under april 2011

Av Ida - 29 april 2011 22:54

ja e ute klockan halv 11 en fredagkväll på en kort promenad runt kvarteret bara för å (som de nu slåt mej, alla andra gamlingar gör) hämta luft innan sängdags.


men gosse, de e ju bara en massa ungdomar ute å roar sej på gator å torg. man kan ju tro man hamnat i 70 talet igen, då ingen gjorde nåt utan folk bara va glad å brände bhn. hem å läs läxer, säg ja! sluta roa er, drick sprit å rök, hem å läs te läkare å advokater å brandmän å sånt som ja kan ha nån nytta av. för just nu gör ni inte mej gla, snarare tvärtom.


ni roar er ungdomar, men snart stundar bistrare tider, sanna mina ord.

för att citera den stor boken- bibeln: "solen ska vändas i mörker och månen i blod"...


de e ju egentligen en omöjlighet, speciellt inför er som känner mej, att försöka dölja att detta bottnar i svartsjuka. vem vill inte va 15 år, packad, nespydd & utskämd?


men å andra sidan ha ju VISSA personer, som jag bla. ansvar. jag har nämligen ansvar för en snart 3 årig terrier vid namn adolph ikväll. han e krävande, värre än en bäbis.


alla andra, inklusive ungdomen ja bo med, i den här stan tycks va ute å dricka öl ikväll. ja ja, ingen e felfri, bara nästintill. de e trots att bara elvis å skattemyndigheten som e odödlig.




over and out

/lillrokki med bihang

  

Av Ida - 29 april 2011 18:10

nu ska vi reda ut detta,

med hjälp av mica.

detta kommer dock inte att översättas till korrekt svenska:


VISSA verkar förstå fällan marcus har gått i, den s.k gorbys-fällan (klassiskt rookie mistake i pirog-kretsar). förklaring följer; en pirog som man gör hemma är en sån här inbakad grunka, ser ut som en mini-calzone typ. som på bilderna i föregående inlägg. de är liksom en gammal hederlig traditionell pirog, en sån man fick göra på hemkunskapen i skolan. sen finns det finska piroger som ha samma utseende som dom marcus "porsche" jonsson verka ha försökt tillverka. fast finnarna fyll tydligen sina piroger med risgrynsgröt......


sen finns de gorbys. typ en finsk pirogs utseende fast me en vanlig pirogs innehåll. har man aldri försökt tillverka en pirog på egen hand förut förstå ja att man försök sig på en gorbys. en hemmagjord pirog kom dock aldrig smaka som en gorbys å vice versa. hela vitsen me å göra en egen pirog ä ju att den ska smaka som att man ha gjort den själv, annars skull man ju lika gärna kunna spara både tid och möda och köpt en gorbys på konsum för en tia.


å i öststaterna stoppa dom in allt möjligt i sina piroger, typ frukt och ägg. när mica bodde på mariehem hade hon en granne från polen som bruka bju på pyttesmå, kokta piroger som va fyllda med blåbärssylt och rullade i socker. det var tydligen inte så gott. men så gör dom tydligen i polen.


slutsatsen av detta kan ju då va att ingenting ä skrivet i sten i pirog-världen. men är man sugen på en gorbys bör man köpa en gorbys, inte försöka baka den själv.


tack juna mica lundgren- pirogmästarn som benat ut vad som är fram & bak på en pirog! sen tackar jag ödmjukast för alla fina kommentarer om att mina piroger va fina å såg go ut. utom marcus pappa som stod på marcus sida i pirogkriget. men de e klart att marcus e ju en militär å gav sej ju fan å å vinna kriget. jag reträtt-erar (om de nu finns ett sånt ord, annars gör de de nu) å sen få ja gratulera min motståndare marcus te vinsten. hädan efter ä de DU, som lagar maten i vårt hem!


 

detta är en gorbys...

/lillrokki med bihang

&

juna mica lundgren

  

Av Ida - 28 april 2011 21:15

 

?


ja tro de bli fränt ja! ;)

/lillrokki

Av Ida - 28 april 2011 15:36

God dag kära bloggare.

Just nu är det Marcus som sitter och bloggar, ni kan ju kanske förstå det eftersom jag skriver korrekt svenska och inte som jag pratar.


Vill härmed ha kommentarer på hur en pirog ska se ut, skriv utförligt hur den ska vara!


Jag gjorde NATURLIGTVIS en pirog som såg ut som en pirog, alltså rund deg som jag lade köttfärs i och vek upp kanterna runt köttfärsen så det blev en liten "mun" där man såg köttfärsen.


Detta är enligt Ida helt fel och det fick man höra.


Kan även tillägga att det var under mysiga och vänliga former vi gjorde resterande piroger.


xoxo Marcus "Porsche" Jonsson

Av Ida - 28 april 2011 14:45

igår va vi på föräldragrupp å ja vette sjutton om ja gå dit igen. vi kände oss uttittad, å de e faktiskt marcus fel. han va typ tie år yngre än alla andra pappor å de gjorde att ja kände mj lössläppt.


som saltet i såret skulle han gottgöra mej på kvällen genom å baka piroger. efter noggranna instruktioner från mej, satte jag mej 3 minuter (notera, 3 minuter!!) i soffan. "kom å kolla!" ropade galningen nöjt. å då ja kom ut i köke ha han lyckats göra en gorbys- liknande pirog av degen och köttfärsen som jag förberett i fler flera timmar innan. allt va ju förstört!! då fick ja en hormonrusning å börj på grin. de gick aningen överstyr, men de va åxå marcus fel. de ä så bra att han finns då nåt gå åt helvete för han e så tacksam å skylla på.


när jag lugnat mina nerver gjorde vi TILLSAMMANS och under min ledning om allt från början & resultatet blev några relativt välartade piroger som jag just nu sitter å smaskar på :)


     

 

skratta ni.

allt e sant.

de mest iaf.

jag skulle aldrig ljuga... ;)

/lillrokki

  

Av Ida - 27 april 2011 17:00

nu pratar vi om den lilla larsdotter, alltså inte bihanget, utom om min syster lillsmokki larsdotter. hon va här igår å ställde te de. vi bakade matbröd eftersom ja bleve lite tjock, speciellt på ett ställe å de e magen de. hon hädde mjöl över tammefasen hela köke å sen fick ja henne minsann te å städe upp de å. hon e så lätt att vilseleda min syster. å de e ju bra för mej som både e småtjock å ganska lat :)


ja tyck resultatet blev skapligt lyckat, men de bästa va att ja fick behålla allt bröd själv för hon blev trött då de va i ugn så hon for hem.



här ha ni na, surkarten lillsmokki larsdotter :)


/lillrokki

  


  


Av Ida - 25 april 2011 22:25

nu när leija är borta ä de nästan som att de e lite tomt här hemma. vi hade de mys vi.


ja bli helt matt av de vackra vädret, man bli ju som himla pressad av att va ute för av solen sägs man bli glad. för i sol finns de vitamin D, å de gör att man få bra benstomme :) inte för att ja e klen, ja e långt ifrån de. å de bero på att ja drick en å en halv liter mellanmjölk varje dag.


  de va härligt å träffa pappa å elsa i helgen. pappa ska komma upp me min cykel så ja å marris kan utforska omnejden på haga. sen ska ja bju upp elsa nån helg så vi kan baka kanelbullar. fast ja ha ett trix ja alltid kör me då de e nå jobbigt på gång- jag smiter! kalasbra för då kan man komma tebax å äta sen då de e klart. de trixet anammade jag redan som barn. de som e lite synd i kråksången e att marcus åxå kommit på att smita är en bra metod. han har verkligen hittat den perfekta vägen å han e mycke bättre än ja på å smita. de e nå för att han e mycke mindra brun än ja å på vintern smält han in i snön å på sommarn lys han ikapp med solen.


de där me deklaration kanske låt lätt som en plätt för vissa, för dom som inte gjort så mycke anta ja. jag däremot ha ju haft många järn i elden å ha ju hunnit ställa till med en hel del på ett år. så de bli ju perfekt å va mammaledig nu för å vila upp mej efter den här jobbiga perioden, för de e säkert jobbigt å ställa te rätta, men tänk på hur jobbigt de e för mej som ska hitta på alla hyss i den här familjen. de kräver både enegri, fantasi och finurlighet.


 



precis som svullo är vi

numera för fet för ett fuck.


eller om vi säger så här, nu syns de att ja ä lars edins jäntan... :)

  









nu kanske de finns smör, ost å en bröbit som ligg å vänta på mej i köket om ja ha tur, så de e bäst ja gå å ta rätt på han.


/lillrokki med bihang

Av Ida - 23 april 2011 10:14

för att stilla er hunger bekräftar jag härmed detta. jag vet vilken månad jag är i. jag vet mycket väl vem pappan är. han sover brevid mig varje natt, detta tillhör dock enbart mig och mina närmaste. men tack för den så kallade omtanken. :)


för övrigt, eftersom ni verkar vara så intresserad av mitt liv, kan jag berätta att solen skiner och jag har precis ätit frukost och är väldigt tillfredsställd över mig själv och mitt liv. det som fattas mej en en bamsekopp kaffe. jag känner lite spontant för att hylla mina medarbetare som funnits i min stab & för alltid kommer att bli belönad med en lojalitetsbonus i form av vänskap.


mica lundgren

annacarin nilsson

lilltobbe stjärtlapp

& nykomlingen

mariana sörlin


de kan vara ungefär 38 grader i rummet jag sitter i nu, så jag måste tyvärr avvika. men på återseende och tack för er tid. jag är hemma i junsele i helgen så ni kan ju komma förbi och titta på magen. fritt fram!


mycke kärlek

/lillrokki med bihang

  

  

Presentation

stordotter.

 

lilldotter.

 

 

i hennes blick står det skrivet- det finns en mening med livet!
  

einstein larsdotter.

 

hjärta!

 

söstra mi!

 

sommartjej.

 

Fråga mig

6 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

träning.

 

turkiet 2013.

 

junsele forever!!

 

kåbåjsare.

   

vackraste.

 

färsking.

 


Ovido - Quiz & Flashcards