Direktlänk till inlägg 9 december 2011

om att vända andra kinden till (VARNING: svordomar förekommer).

Av Ida - 9 december 2011 23:00

hej bloggboken. (falskt leende)


igår va jag både med om många spännande saker samt varit MYCKET MYCKET gudfruktig. jag har vänt andra kinden till mer än en gång. jag ska försöka att någorunda kortfattat, eller så kortfattat jag kan göra denna historia, och med så få fula ord som möjligt berätta om denna dag.


dagen började mycket bra. mys med dottern framför tvn & julkalenden, tre koppar morronkaffe & sedan babysång på eftermiddan. vi träffade våra nya kompisar emma & lova, emma i min ålder och lova är lika gammal som alma. såå trevligt!


vi packade oss i ordning för att åka med tåget till övik. "jag äter ingenting, de ta ju inte ens en timme te övik å dom väntar på mej med maten". fast hungrig va ja. men trots detta gick de hela väldigt smidigt. över förväntan. (ni som ha barn vet hur bökig en tågresa kan va) kanske lite för smidigt. man ska ju som talesättet säger "aldrig ropa hej förns man kommit över bäcken!"  detta har jag nu tagit i aktning.


vi kom till tåget och då fungerade inte hissen, vilket ställer till problem för en kvinna med barnvagn & bagage för en helg (blöjor osv.) eftersom hissen inte fungera fick ja springa runt och leta personal på tåget för att få hjälp innan dom åkte ifrån mig. vi fick hjälp upp och konduktören kommer och jag ska lösa biljett. högt & tydligt säger jag : "en vuxen till ÖVIK!"


jag betalar och den trevlige konduktörskan erbjuder sig utan att jag behöver be om det att hjälpa mig av med vagnen då jag ska av eftersom hissen är trasig. "ja vad trevligt, ja tack" tänker jag, lutar mej tillbaka i stolen och påbörjar gå lös i min nyinköpta korsordstidning.


när vi åkt ett bra tag stannar vi vid en hållplats, NOTERA att det inte ropas ut i högtalarn vilken station vi är på. den tidigare trevliga konduktörskan kommer fram till min plats och säger: "ska jag hjälpa dig av med vagnen?" oj oj, är vi framme tänker jag & skyndar mej att klä på både mej & barn. jag kommer av med hjälp av konduktörskan. det är bäcksvart ute och jag börjar stänga min jacka i busvädret medan tåget rullar av perrongen. när tåget precis kommit utom synhåll för min blick, vänder jag mig om.... och läser på skylten som tåget tidigare skymt: "HUSUM"


"vafan HUSUM??!" tänker jag. å då börja ja kolla mig omkring på den totalt folktomma perrongen. "men herregud, de här ä ju inte övik!!!!" 


ja jag går ju in på den nya finbyggda station som, tack gode gud, är öppen. (klass 2 varning ute= riktigt skit oväder) "de e väl bara te å vänta på nästa tåg" jo eller hur! nästa tåg går om tre timmar och jag har en hungrig bäbis & ingen bröstmjölk. vad ska jag göra?! jag gjorde det som många kvinnor i min situation skulle ha gjort- jag satte mej ner å grina. sen övergick detta i ett gapskratt. jag står i vad, en stad eller en by eller vad, på en totaltom tågstation, som visserligen va fräsch å nybyggd men de hjälpte ju inte mig där & då, med barn å packning & marcara på kinderna. i den stunden förbannade jag mej själv att jag slutade snusa. "livet leker!"


för er som aldrig besökt husums tågstation kan jag berätta att de absolut inte finns nån restaurang. än mindre finns de nån sån gammal hederlig automat innehållande cigg & kondomer  som de fanns förr. förr på den tiden småpengar gjorde skillnad i röda korsets insamligsbössor, innan siffror, datorer & true blood tog över världen. jag kände nämligen ett starkt sug efter nikotin. det som fanns att roa sig med på station var att åka hiss.


i hissen fanns nämligen den enda sittplatsen på hela station (!??) och då i form av en utfällbar planka som sitt fastskruvad i väggen med gångjärn. där satt jag medan jag väntade på en hjälte på vit häst. hjälten bestod av marcus i en blå passat.


dagens tistel går pga ovannämnda historia välförtjänt till den sopa till konduktörska som så vänligt hjälpte mej av tåget i husum, TROTS att jag mindre än en timme tidigare högt och tydligt löst biljett av henne till ÖVIK! tack till DEJ din idiot som förstört både min kväll samt mitt humör & gav mej en upplevelse utöver det vanliga- en kväll på tågstation i husum! nästa gång jag åker tåg är det JAG som hjälper DEJ av tåget & då i nordmaling!



ibland får man helt enkelt vara gudfruktig & vända andra kinden till, därför nöjer jag mej kort & gott med en gammeldags insändare till tidningen istället för att ställa till med det liv som faktiskt jag kan. jag kan alltså tänka mej att stryka ett stäck över detta DENNA GÅNG. ingen vill release-a dett sanna fury of larsdotter. konduktörskan visste inte vem hon gav sej på när hon ville busa till de för å få nå skoj å surra om i personalrummet.



jag förlåter dej. det är inte ditt fel att du :

1. arbetare på en arbetsplats där reparation av hjälpmedel som är till för att underlätta för handikappade & småbarnsmammor med barnvagn är eftersatt.

2. att du är döv, blind samt har dåligt lokalsinne.

3. att du inte dög till å få nå annat jobb än att gå omkring å konduktöra (vilket du ärligt talat inte heller klarar av speciellt bra).


nu har ni fått en förklaring varför jag varit lite snäsig på sms det senaste dygnet. så hur sammanfattar man nu detta på ett positivt sätt? "nu ha vi ju iallafall sett husum. de hade jag aldrig fått göra annars." 




/lillrokki

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 2 juni 2015 21:24

  idag fick jag fan för att jag försökte va duktig. det hela handlade om fönsterputsning. fast jag vill nästan skylla ifrån mej. det är inte mitt fel att huse jag bo i, ha så omoderna fönster. för det första är det dubbelfönster. för de a...

Av Ida - 21 april 2015 08:50


  Gud har varit barmhärtig och hört bön.När jag mest behövde solen lät han den idag titta ner på oss.För att prisa herren gick jag upp tidigt och tog en kort men intensiv joggingtur i hans vackra skapelse- förortsbetongen Haga!Den här dan kan säker...

Av Ida - 12 april 2015 20:13

  god söndagkväll!   Som vanligt har min älskade lilla dotter missbrukat mina känslor me sin söthet idag...igen.Först fick hon feber och behövde glass och sova i min säng mitt på dan.Sen blev hon frisk och kunde inte överleva utan en T-shirt me...

Av Ida - 11 april 2015 20:45

hur länge sen som helst sen vi fick ägna en lördag i skogen me solen som sällskap. pinnbröd & korv och det kändes som jag minns hur de va å leva igen. sedan fick almalowa panta burkar och köpa vad ho ville för pengarna. det blev 210:- och ho...

Av Ida - 10 april 2015 19:14

VAR HÄLSAD!   jag kan vara den männskan som vid spontan aktivitet presterar bland de bättre resultaten i övre norrland. jag är sjukt nöjd för jag har spontan- snört ihop en mer än godkänd pärsallad (potatissallad ifall björn eller david käll...

Presentation

stordotter.

 

lilldotter.

 

 

i hennes blick står det skrivet- det finns en mening med livet!
  

einstein larsdotter.

 

hjärta!

 

söstra mi!

 

sommartjej.

 

Fråga mig

6 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

träning.

 

turkiet 2013.

 

junsele forever!!

 

kåbåjsare.

   

vackraste.

 

färsking.

 


Ovido - Quiz & Flashcards